van Chivay naar Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Helmut Weyzig - WaarBenJij.nu van Chivay naar Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Helmut Weyzig - WaarBenJij.nu

van Chivay naar Puno

Door: Bernadette

Blijf op de hoogte en volg Helmut

31 Juli 2014 | Peru, Puno

Fotolimiet bereikt
Voorlopig kunnen we geen fotos meer bijvoegen.
Ondanks het feit dat je bij een reisverslag 150 fotos kan bijvoegen hebben we blijkbaar bij 50 fotos al de grens van de gratis fotoruimte al bereikt.

Bevoorrading in Chivay
Vandaag zijn er weinig mogelijkheden om tijdens de rit snacks en water in te slaan. We rijden daarom naar het centrale plein van Chivay en kopen er in de winkeltjes water, fruit, chips, nootjes en koeken. In een van de zijstraten is een levendige lokale markt en de fotografen leven zich uit.
Maar we moeten snel vertrekken want de weg is nog lang.

Steenmannetjes
We rijden langs dezelfde weg terug als 3 dagen geleden. Maar nu maken we een lange stop op het hoogste punt van 4.910m. Zo ver het oog reikt zien we duizenden stapeltjes stenen: steenmannetjes die passanten hebben gemaakt volgens het lokale gebruik om een eerbetoon aan de goden en de natuur te brengen. De lucht is erg ijl en iedereen komt dan ook hijgend de bus weer in

Flamingos
Bij een meertje staat een groep flamingo’s. Blijkbaar een vaste standplaats want er is een parkeerplaats en ook een kraampje, waar een vrouw de kou trotseert om haar spullen te koop aan te bieden.
Onze gids Ali Jei waarschuwt om niet te dichtbij te komen en geen geluid te maken. Als de flamingo’s schrikken, vliegen ze weg naar een andere plaats. Het koopvrouwtje is dan een deel van haar inkomsten kwijt.

Lunch bij de Lagunes Lagunillas
Ali Jei – zorgzaam en georganiseerd als altijd – had bij een wegrestaurantje even verderop alvast belegde broodjes besteld. Die hebben we opgehaald en meegenomen naar een prachtige picknickplek in de natuur op 4400 meter. Als ze ons zien aankomen spreiden lokale vrouwen hun kunstig geweven felgekleurde tafelkleden uit op een soort stenen tafels. De broodjes smaken er heerlijk met zicht op de omringende Andesbergen. Zoals altijd staan kooplui met hun bonte verzameling bij de parkeerplaats. Deze keer professioneel gesneden fluiten die helder en goed op toon klinken. Zoiets kan ik niet laten liggen. Ik koop een authentieke quena-fluit en krijg er een prachtig geweven hoesje bij.